Przedszkole nr 1 w Sobótce

Przedszkole nr 1 w Sobótce

55-050 Sobótka ul. Słoneczna 34

(71) 316-29-14

ul. Świdnicka 49 

71/ 31 62 211

PRAWIDŁOWE TRZYMANIE OŁÓWKA

Prawidłowe trzymanie ołówka lub kredki daje podstawę do czytelnego i szybkiego pisania. Dlatego warto zwrócić uwagę na pierwsze dziecięce próby rysowania i delikatnie korygować chwyt jego ręki.


Oprócz właściwego ułożenia palców istotna jest również regulacja napięcia mięśniowego. Dziecko, które zbyt mocno przyciska ołówek, musi nauczyć się kontrolować nacisk. Pomocne może okazać się przyjęcie przez dziecko postawy stojącej, która w naturalny sposób zmniejsza napiecie mięśniowe.

Poniżej przedstawiamy przykłady poprawnego trzymania ołówka:

     
1. Ołówek znajduje się miedzy kciukiem a palcem wskazującym, który przytrzymuje ołówek na właściwym miejscu  2. Chwyt taki sam jak na obrazku
nr 1, tylko że palce są bliżej początku ołówka

 3. Chwyt taki sam, jak na obrazku
nr1, tylko że ołówek jest ustawiony prostopadle do stołu

Często spotykane nieprawidłowe chwyty ołówka:

     
1. Kciuk i palec wskazujacy trzymają ołówek, palec wskazujący zachodzi
na kciuk

 2. Ołówek trzymany jest przez końcówki palców: wskazujacego i środkowego
z jednej strony oraz kciuka z drugiej

 3. Palec wskazujący i środkowy
otacza ołówek z jednej strony
 powodując nacisk na palec
 serdeczny
     
 4. Ołówek trzymany jest miedzy palcem wskazujacym a środkowym naciskając ołówkiem na kciuk

 5. Koniuszki palców: środkowego, serdecznego i wskazujacego trzymają ołówej z jednej strony, kciuk znajduje
się po przeciwnej stronie
 6. Kciuk znajduje się po jednej
stronie, palec wskazujący
i środkowy po drugiej stronie,
 wszystkie palce kładą nacisk na ołówek
     
 7. Palce wskazujacy i kciuk trzymają ołówek dociskając go do środkowego

 8. Kciuk trzyma ołówek wzdłuz pierwszych stawów pozostałych palców

 9. Ołówek trzymany w pięści
 z kciukiem ustawionym
 przeciwstawnie