Teksty śpiewanek - wyliczanek i zabaw słowno - ruchowych (3-latki).
ŚPIEWANKI – POKAZYWANKI
Jak chodzą zwierzątka
Kołyszę się jak kaczka
Ciężko chodzę tak jak słoń
Skradam się jak kotek
Wierzgam tak jak koń
Opis: w trakcie zabawy naśladujemy sposób chodzenia wymienionych zwierzątek
Tak-nie
Ćwiczymy głowę poruszając nią zgodnie ze słowami piosenki w coraz szybszym tempie:
Głowa mówi tak, tak, tak
Głowa mówi nie, nie, nie
Moja głowa wesoło kręci się
Moja głowa wesoło kręci się
Tak, tak, tak, nie, nie, nie
Moja głowa wesoło kreci się /bis
Dmucha wiatr
Dmucha wiatr (dmuchamy)
Szumią drzewa (poruszamy dłońmi na głową mówiąc: szzszzszz...)
Idzie burza (uderzamy dłońmi o uda)
I ulewa (młynek dłońmi)
A jak w domu schowam się (robimy daszek nad głową)
Deszcz nie zmoczy mnie (gest palcem "nie")
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie (klaszczemy lub gramy na dzwonkach)
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie
Koniki
Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!
Opis: piosenka wykonywana w kole wiązanym, uczy cwału bocznego "Noga goni nogę". Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.
Marsz
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?
Marsz, marsz, maszerują wkoło
Marsz, marsz, bardzo mi wesoło
Marsz, marsz nogi mnie słuchają
Nagle stop - odpoczywają
Liczymy do czterech: raz, dwa, trzy, cztery
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?
Opis: maszerujemy, unosimy wysoko kolanka, tupiemy wesoło. Na przerwę w muzyce zastygamy w bezruchu, nast. liczymy do 4 i zaczynamy zabawę od początku.
Piosenkę możemy śpiewać maszerując i akompaniując sobie na instrumentach perkusyjnych
Wyliczanka zimowa
Wyliczankę wyklaskujemy, gramy na instrumentach lub ilustrujemy ruchem:
Spodnie, kurtka, rękawice
Śnieżnobiałe już ulice
Załóż ciepłe buty
Idzie zimny luty
Idzie luty, załóż buty, idzie luty, załóż buty
Taniec butów
Jeden but, drugi but
Tańczy but tak, jak z nut
Hopsa sa, hopsa sa
Każdy do tańca swa buty ma
Opis: uczymy prostych kroków tanecznych. Najpierw na zmainę wysuwamy przed siebie prawą i lewą stopę, podskakujemy, a w instrumentalnych refrenach podskakujemy, przeciągamy skrzyżowane ręce, klaszczemy lub wykonujemy dowolne figury taneczne
Opalamy brzuszki i plecy
Opalamy nad morzem, opalamy brzuszki
A jak brzuszki opalimy, to się odwrócimy
Opalamy nad morzem, opalamy plecy
A jak plecy opalimy, to się odwrócimy
Opis: dzieci leżą na podłodze, raz na plecach, raz na brzuchu. Obracają się, wykonujemy delikatny masażyk.
Deszczyk
Deszczyk pada kapu, kap.
Z nieba leci tapu, tap.
A w kaloszach chlupu, chlup.
Idą dzieci tupu, tup.
Zabawy słowno-ruchowe
Gimnastyka języka
Tu mam wargi i ząbeczki.
(dzieci szczerzą zęby)
Tu wpadają cukiereczki
(następnie otwierają szeroko buzię i pokazują palcami wskazującymi wpadanie cukierków do buzi)
Tu policzek a tu drugi.
(dzieci wypychają językiem policzki – prawy i lewy)
Mam też język bardzo długi.
(dzieci pokazują bardzo długi język)
Tak języczek wyskakuje,
kiedy myszkę naśladuje.
(dzieci wysuwają szybko język i chowają go kilkakrotnie)
Myszka chowa się i zerka.
(dzieci chowają język i wysuwają jego czubek)
Tak się z kotkiem bawi w berka.
Z maskotką
Dzieci trzymają maskotkę w rękach i recytują wierszyk:
Zabaweczko poskacz z nami (dzieci podskakują z maskotką 3 razy)
Zabaweczko tup nogami (dzieci tupią 3 razy)
Zabaweczko mocno dmuchaj (dzieci nabierają powietrze nosem i wydychają ustami 3
razy)
Dzieci kładą maskotką przed sobą.
Zabaweczko w ręce chuchaj (dzieci chuchają na złączone dłonie 3 razy)
Zabaweczko klaszcz rękami (dzieci klaszczą w dłonie 3 razy)
I maszeruj razem z nami (dzieci maszerują po obwodzie koła)
Marsz dzieci
Maszerują dzieci drogą raz, dwa, trzy
(dzieci maszerują po obwodzie koła w rytm bębenka mówiąc rytmicznie treść rymowanki)
Rączki klaszczą, tupią nogi raz, dwa, trzy
(dzieci zatrzymują się, mówią rytmicznie tekst i klaszczą jednocześnie, a na słowa „raz, dwa, trzy” tupią 3 razy)
Maszerują, maszerują raz, dwa, trzy i wesoło podskakują raz, dwa, trzy
(dzieci zaczynają maszerować po obwodzie koła mówiąc rytmicznie treść rymowanki a na końcu
wykonują 3 podskoki mówiąc jednocześnie: „raz, dwa, trzy”)
Rączki robią klap, klap, klap.
Nóżki tupią tup, tup, tup.
Tutaj swoją głowę mam.
A na brzuszku bam, bam, bam.
Buzia robi am, am, am.
Oczy patrzą tu i tam.
Tutaj swoje uszy mam.
A na nosku sobie gram.
Idzie mucha po suficie.
Raz, dwa, trzy, cztery.
A czy wy tak potraficie?
Dzieci leżą na plecach w tak zwanym „słoneczku” w bezpiecznej odległości od siebie,
unoszą nogi oraz ręce w górę i naprzemiennie prostują je i zginają naśladując chodzącą
muchę.
Nie! Bum!
Dzieci opuszczają energicznie ręce i nogi i krzyczą „Nie! Bum!”
Jedzie rowerek na spacerek.
Wolno, wolno, szybko, szybko.
Dzieci leżą na plecach, unoszą nogi w górę i naprzemiennie prostują je i zginają
naśladując jazdę na rowerze.
„Wiersz na kilka głosów” - zabawa dźwiękonaśladowcza
Jedzie pociąg fu fu fu
Trąbka trąbi tru tu tu
A bębenek bum bum bum
Na to żabki kum kum kum
Deszczyk kapie kap kap kap
Konik człapie człap człap człap
Mucha brzęczy bzy bzy bzy
A wąż syczy sss sss sss
Baran beczy bee bee bee
Za to koza mee mee mee
Zegar cyka cyk cyk cyk
A dzwoneczki dzyń dzyń dzyń
Jeżyk tupie tup tup tup
Woda chlupie chlup chlup chlup
Dzięcioł stuka stuk stuk stuk
Do drzwi pukam puk puk puk
Krowa muczy mu mu mu
Sowa woła hu-hu hu-hu hu-hu
Kotek miauczy miau miau miau
Piesek szczeka hau hau hau
Autko jedzie brum brum brum
Mała świnka chrum chrum chrum
A my dzieci hejże hola
Pójdźmy szybko do przedszkola.