Przedszkole nr 1 w Sobótce

Przedszkole nr 1 w Sobótce

55-050 Sobótka ul. Słoneczna 34

(71) 316-29-14

ul. Świdnicka 49 

71/ 31 62 211

Ćwiczenia oddechowe do przeprowadzania z dziećmi w domu.

   

Oddychanie jest czynnością ważną dla poprawnego mówienia , a także dla

poprawnego rozwoju naszego aparatu artykulacyjnego.

W sytuacjach , kiedy dziecko nie mówi (np. sen, zabawa, oglądanie telewizji) usta i szczęki dziecka powinny być zwarte,

a powietrze powinnospokojnie wypływać przez jamę nosową.

Dzięki takiemu oddychaniu prawidłowo będzie rozwijał się aparat artykulacyjny, dlatego ważne jest kontrolowanie,

w jaki sposób oddychają nasze dzieci.

 

Proponowane ćwiczenia oddecho ą na celu:

- wyrobienie oddechu przeponowego

- poszerzenie pojemności płuc

- rozróżnianie fazy wdechu i wydechu

- wyrobienie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej

- mówienia na wydechu

- dostosowania długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi

- zsynchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

 

Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, raz lub dwa razy w ciągu dnia

po około 3 minut, a więc przy rozmaitych formach aktywności.

 

W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:

- przy uniesieniu ramion w górę - wydech nosem

- przy opuszczeniu - wydech ustami

- przy wyproście tułowia - wdech nosem

- przy skłonie - wydech ustami.

 

Ciekawe  ćwiczenia w formie zabawowej do wyboru (wplątane w tok zajęć lub zabawę):

  •  Słońce wschodzi coraz wyżej (wdech z uniesieniem rąk w górę). A zachodzi coraz niżej (wydech z  opuszczeniem rąk).
  • Kwiatki rosną (wdech z uniesieniem rąk w górę). Kwiatki więdną (wydech z opuszczeniem rąk i kucnięciem).
  • Spacer po łące - podchodzenie do kwiatów i wąchanie ich.
  • Huśtamy ulubioną zabawkę. Dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu. Huśta ją przy pomocy oddechu. Aby zabawka nie spadła, oddech musi być wolny i równyDmuchanie na gorącą zupę.
  • Dmuchanie na pianę podczas kąpieli, na zabawki pływające po wodzie.
  • Dmuchanie na kuleczki śniegowe. Dzieci dzielimy na 3 lub 4 grupy tworzące koła. W środku każdego koła leży obręcz. Dzieci otrzymują kulki z waty. Zadaniem dzieci jest wdmuchnąć kulki z waty do środka obręczy. Nie wolno przy tym używać rąk.
  • Dmuchanie na trzymane przed sobą gwiazdki zawieszone na nitkach.
  • Dmuchanie na "poparzony" ogniem palec.
  • Dmuchanie papierków po cukierkach. Dzieci otrzymują kolorowe papierki po cukierkach, oglądają je, a następnie kładą na podłodze i dmuchają na nie tak aby się przesuwały.
  • Dmuchanie małych kuleczek z papieru leżących na dywanie. Zdmuchiwanie małych kulek z ręki.
  • Zdmuchiwanie piórka z dłoni bądź podrzucanie go w górę i dmuchanie aby nie upadło na podłogę.
  • Dmuchanie na wiatraczek (sprawdzenie czy się porusza).
  • Wdmuchiwanie piłeczek pingpongowych do bramek - zabawy w parach lub do siebie.
  • Wyścig myszek. Na dużej kartce papieru narysowany jest tor wyścigowy, zadaniem dzieci jest dmuchanie przez słomkę na papierową myszkę - czyja myszka pierwsza dotrze do mety.
  • Dmuchanie na własną grzywkę.
  • Zdmuchiwanie lekkich przedmiotów ze stołu.
  • Czarodziejski obrazek. Każde dziecko dostaje kartkę , na której jest kropla tuszu, dziecko dmucha na nią przez słomkę tak, aby powstał czarodziejski obrazek.
  • Echo- powtarzanie z prowadzącym sylab: ma, me, mu, mi, my.
  • Lokomotywa oddaje nadmiar pary: ffff  lub szszsz.
  • Pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie: pf, pf, pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej: cz, cz, cz.
  • Puszczanie baniek mydlanych.
  • Chuchanie na zmarznięte ręce, na szybę.
  • Gwizdanie gwizdkiem, gwizdanie na jednym wydechu.
  • Gra na trąbce, flecie.
  •  

ĆWICZENIA NA ROZRUSZANIE PRZEPONY:

Śmiech: wesoły, beztroski, gwałtowny, cichy, lekki, tłumiony i naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

  • staruszki: he-he-he
  • kobiety: ha-ha-ha (wysoki)
  • mężczyzny: ho-ho-ho (niski)
  • dziewczynki: hi-hi-hi (piskliwy)
  • chłopca: ha-ha-ha (wesoły, hałaśliwy)

 

Zestawy ćwiczeń oddechowych (do wyboru) dla starszych dzieci.

I

  • wdech nosem , wydech ustami (ćw. w poz. stojącej)
  • głęboki wdech z wypukleniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała (ćw. w poz. leżącej)
  • dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion (ćw. w poz. siedzącej i klęczącej).
  • chłodzenie gorącej zupy na talerzu ( ręce złożone na kształt talerza) - dmuchanie ciągłym strumieniem.

 II 

  • wdech z wyciągnięciem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk (ćw. w poz. stojącej)
  • wdech wraz z uniesieniem nóg, wydech wraz z opuszczeniem kończyn (ćw. w poz. leżącej)
  • dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami : wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód (ćw. w poz. siedzącej)
  • dmuchanie na kolanie, wycięte z bibuły listki.

 III 

  • wdech z wyciągnięciem rąk ku górze, wydech z opuszczeniem rąk w dół (ćw. w poz. stojącej)
  • wdech z wyciągnięciem rąk za głowę, wydech z opuszczeniem rąk do tułowia (ćw. w poz. leżącej)
  • wdech z uniesieniem rąk ku górze w pozycji klęczącej, siad na piętach, wydech ze skłonem w przód, ręce oparte na podłodze (ćw. w poz. siedzącej)
  • wdychamy zapach lasu- w staniu obok krzesła ,dzieci wykonują na przemian wdech i wydech. Przy wdechu - stają na palcach i unoszą ręce. Przy wydechu- opadają na całe stopy i opuszczają ręce.

IV

  • wdech z podniesieniem rąk w górę, w bok, wydech ze skłonem w przód (ćw. w poz. stojącej)
  • wdech z uniesieniem nóg i wyciągnięciem rąk jak najdalej od siebie, wydech wraz z rozluźnieniem całego ciała (ćw. w poz. leżącej)
  • wdech oczy otwarte, wydech z zamknięciem oczu i rozluźnieniem mięśni (ćw. w poz. siedzącej)
  • dzieci siadają w kole, w środku leży duża obręcz. Każde dziecko otrzymuje kulę z waty i próbuje ją wdmuchać do środka koła. Zabawę powtarzamy 2, 3 razy.

  • wdech - ręce na biodrach , skłon w bok, wydech w pozycji wyprostnej (ćw. w poz. stojącej)
  • wdech z przyciśnięciem rąk do podłogi, wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała (ćw. w poz. leżącej)
  • wdech w pozycji siedzącej, wydech podczas kładzenia się na plecy (ćw. w poz. siedzącej)
  • Jesienny wiatr. Dzieci, stają w rozsypce, robią wdech, a następnie długi wydech ustami, naśladując dmuchanie wiatru.

VI

  • wdech z odchyleniem rąk do tyłu i wypukleniem klatki piersiowej, wydech z opuszczeniem rąk (ćw. w pozy. stojącej)
  • wdech z uniesieniem rąk ku górze w pozycji klęczącej, siad na piętach, wydech ze skłonem w przód, ręce oparte na podłodze.(ćw. w pozy. siedzącej)
  • leżenie tyłem wdech ustami, siad prosty wydech (ćw. w poz. leżącej)
  • Dzieci otrzymują kartki z bloku dużego formatu i słomki. Pędzlem nakładają kilka kropel farby, a następnie je rozdmuchują w jednym kierunku.

 VII 

  • wdech z przyciągnięciem rąk, barków do ściany , uwypukleniem klatki piersiowej, wydech z opuszczeniem rąk, odsunięcie się od ściany i ugięciem kolan. (ćw. w poz. stojącej)
  • leżenie przodem wdech ustami (pozycja foka), wydech nosem (ćw. w poz. leżącej)
  • siad wyprostny wdech ustami, wydech w pozycji leżącej (ćw. w poz. siedzącej)
  • Dzieci tworzą krąg, a nauczyciel zapowiada: będziemy balonikami, więc musimy napełnić się powietrzem. Ręce kładziemy na brzuchu. Wolno wciągamy powietrze nosem i sprawdzamy rączkami, jak nasze brzuszki nadymają się.
  • A teraz wypuszczamy powietrze ustami. Ręce sprawdzają czy w baloniku nie ma powietrza. Ćwiczenia powtarzamy na stojąco, a następnie na leżąco.